pátek 23. května 2014

Napříč Amerikou


„Kansas City, Kansas City, oooh“
(Les Humphries Singers)


O mém jediném vnitrostátním přeletu z celé cesty se zmíním jen krátce. Kansas City sice neobsahoval, letěli jsme jen nad Kanadou, ale minuli jsme ho asi o hodinu letu. A tak půl hodiny jižně od nás bylo v jednu chvíli Butte v Montaně, tak jsem si s láskou vzpomněl na vyprávění Betty MacDonaldové o jejím dětství J  Píseň z úvodního citátu jsem si nicméně optimisticky broukal stejně.

Ale popořádku. Vnitrostátní odlety jsou na vancouverském letišti v té starší budově, což mimo jiné znamená, že vás letištní dráha doveze prakticky do čtvrtého patra odletové haly. Tomu říkám luxus. Letiště samo je relativně malé, ale půvabné, připomnělo mi v mnohém Auckland. Takhle nějak se to dělá, když chcete nevelké, ale pohodlné letiště, kde se budou cestující cítit příjemně. Na rozdíl od více tmavě laděného Aucklandu tady převažují bílá barva a sklo. Svým způsobem a la vyfocené činžovní domy, ale zevnitř to nevypadá zdaleka tak hrozně J Při vstupu od dráhy je tu taky totem, v takovém zákoutí, vypadalo to hezky, ale držel jsem v různých rukou kufr, batůžek, sako a kabát a nedostávalo se mi končetin na to vytáhnout z kapsy saka mobil a udělat si fotku. Příště J

Provoz je tu hlavně vnitrostátní, ostatně Vancouver je přirozené centrum celé západní části Kanady. Mezinárodní linky letící s námi obnášely typické destinace jako Seattle a Los Angeles, Air China tuším odlétala do Šanghaje a to bylo všechno. Mají tu nicméně úžasnou výstavku k letišti a jeho spojům, včetně interaktivního terminálu, takže jsem s úžasem zjistil, že jednou za čas se odsud létá přímým letem do asi šesti míst v Evropě, včetně Curychu a Mnichova (Londýn jsem celkem čekal). Taky mě překvapila pýcha mezinárodní přepravy Air Canada – udržují přímý spoj do Sydney. Vzhledem k mým zkušenostem s AC, jeden z letů, které opravdu nemusím zažít J

To, že se budu muset sám odbavit, jsem víceméně čekal a taky jsem to dostal J Polepování kufru čárovým kódem mi jde čím dál tím líp J Na druhou stranu od nich bylo moc hezké, že spoléhají na čest cestujících a v odbavovací hale jsou jen veřejné váhy, kde se můžete předem podívat, jestli jste se vešli do limitu. Aerolinky samotné už kufr nepřevažují. Můj měl 23,2 kg J
(Měl jsem v něm 600 g večeře do Montrealu, takže mám na nákup knih v New Yorku přesně 400 g limit J )

Air Canada nezklamala a během pěti hodin letu dostali najíst jen ti, co si to zaplatili; k mému údivu ovšem přeprava kufru byla tentokrát zdarma. Zřejmě se za něj platí jen při mezinárodních letech. Bez dalších komentářů. Jinak mají ale velmi příjemný kabinový personál.  Protože jsem v nostalgii za Vancouverem nějak zasklil nákup krekrů, už jsem zase letěl hladový J

Kapitán letadla se nám představil do mikrofonu jako Marc Graniére nebo Mark Granier, nedalo se to úplně poznat, a stal se třetím kapitánem letadla v mém životě, jehož si budu pamatovat. Letěli jsme A-320, z flotily aerolinkových strojů opravdu malým a lehkým letadlem, a přesto už při startu měl zjevné potíže udržet stroj v lajně, ranvej jsme křižovali cikcak tak s půlmetrovým rozkmitem. Naštěstí jak jsme byli malí, tak jsme se dostali do vzduchu bez problémů. Ale když jsem viděl mokrou ranvej a drobný déšť na J.P. Trudeau a přešel během přistávacího manévru na důvěrně známé smýkání odstředivé síly o půl metru vlevo a vpravo, jen jsem doufal, že tu mají širokou travnatou záchytnou plochu, protože jemu ta ranvej bude malá. No, zvládl to, strefil se, nesjeli jsme, happy end. Bát jsem se nebál, ale zážitek mám na dlouho J

 Let samotný jinak pěkný (zřejmě na autopilota J ) , viděl jsem asi všechno podstatné z amerického kontinentu, s výjimkou Velkých jezer, nad kterými bylo zataženo. Je to opravdu veliká země a nemyslím to jako frázi. Ne tak veliká jako Sibiř  a Pacifik (nic není veliké jako Sibiř a Pacifik J), ale pořád obrovská. Prérie seshora jsou zajímavé, ale nic moc extra, ovšem Skalisté hory jsou strhující. Je to úžasný pohled, kam z letadla dohlédnete, jen hory pokryté sněhem a nehostinná rozeklaná skalnatá údolí mezi nimi. Bohužel nejsem s to blíž identifikovat obrovskou zasněženou horu kousek letu od Vancouveru (zřejmě Mt. Judge Howay, ale jistý si nejsem), ale zůstane pro mě asi druhou nejkrásnější horou na světě, hned po Fuji. Na východě jsem zase viděl jezerní krajinu, nic než desítky menších a větších a malých jezer a mezi nimi rovina rozeklaná potoky a říčkami a porostlá nedotčenými lesy. Nikde nic než stromy a voda a stromy a voda; v létě zřejmě ještě komáři. Tak nějak lépe jsem u toho pochopil, proč je Kanada druhou nejrozlehlejší zemí na světě a žije tu jen třicet pět milionů obyvatel, z čehož skoro polovina soustředěná ve velkoměstských aglomeracích větších než Praha. Já bych v takové krajině taky nechtěl žít J

Zkrátka pěkný let s výhledem, letadlo mělo tak 10 % sedaček neobsazených a systém mě posadil až do poslední řady k okýnku, ani jsem to nemusel měnit. K absolutnímu pohodlí navíc přispělo, že vedle mne bylo volno (uspořádání letadla 3-3) a v uličce seděla obtloustlá Kanaďanka středního věku, příjemných mravů a ruksaku nabitého jídlem a pitím. Měla dokonce vlastní hamburger J Vyměnili jsme si pár zdvořilostí a pak se přestali vnímat, ona měla jakýsi film, já výhled a nejnovější román ze světa Dragon Age, koupený už na Havaji, když bylo pod námi zataženo. Jediné, co na mě zanechalo z letu ještě dojem, byla – jak jsem seděl v poslední řadě – neutuchající fronta lidí, čekajících, až se uvolní jediný záchod J

Montrealské letiště J.P.Trudeau-a ocenilo náš přílet půl hodiny před stanoveným termínem tím, že nás nechalo čtvrt hodiny zbytečně kroužit nad provincií Quebec, a dalších deset minut stát na pojížděcí ranveji, neboť jak nás informoval kapitán rozhlasem suše: „došlo zde k zácpě letadel“. Bráno podle počtu pasažérů jsem ze dvaceti největších letišť na světě pyšně viděl půlku a nikde jinde jsem zácpu letadel po přistání neviděl (nemluvím o tom, že na Suvarnabhumi klidně čekáte při odletu půl hodiny, než se uvolní ranvej, to je něco jiného), tak jsem to přičetl francouzskému smyslu pro organizaci J

Doposud průběh cesty:

Uraženo po zeměkouli: 75 %
Spotřebováno letenek: 81,25 %

Žádné komentáře:

Okomentovat