čtvrtek 29. května 2014

Jak jsem projel přes New Jersey


„No pain, no gain“
(Dungeons & Dragons 3ed.)

Jsou dny, kdy věci prostě jdou šejdrem ať děláte, co chcete, a ať sáhnete na cokoliv, pokazí se to. U mě takový den začal někdy kolem třetí odpoledne, jen co se montrealský autobus linky 747 přiblížil montrealskému letišti P. E. Trudeau-a. Do té doby to byl báječný kanadský den, strávený poflakováním a čtením v pozdně jarním slunci na Place d’Arts, a nic nenasvědčovalo tomu, že přijde zlom, jakmile vstoupím na letiště.

O letišti samotném toho můžu napsat jen velmi málo, kromě toho, že vypadá tuctově a dole je bezvadná prodejna všeho možného, včetně poměrně laciných velikých sendvičů, což je dobré vědět, kdybyste sem někdy letěli s Air Canada J Odlety do USA jsou totiž soustředěny v samostatném terminálu C, kam hned na začátku odejdete a pak už díky jeho umístění bokem všeho ostatního nic neuvidíte. Nevím, jestli je to prvek boje proti terorismu, ale je to na houby. Taky ani nevím, kam se odsud všude létá; centrální tabule v hlavní hale totiž není překvapivě řazena klasicky, ale abecedně J (je to v zásadě nečekaně jednoduchý a dobrý nápad, protože většina odlétávajících cestujících si pamatuje spíš to, kam letí, než to, v kolik mají startovat, ztěžuje to situaci akorát nám nadšencům) a v části C už jsou na obrazovkách jen odlety do USA. Jo a ještě vím, že tady taky nepřevažují zavazadla, což je od nich moc hezké J beztak jsem byl zase asi mírně přes limit.

K zavazadlům – že budu platit další pětistovku nadstandardu za to, že cestuju s kufrem, jsem tušil. Ale že z té pětistovky poplatku zaplatím tentokrát ještě 30 % daň, to mě, přiznám se, zastihlo nepřipraveného J

Let z Montrealu jsem vždycky považoval za organizačně nejrizikovější z celé cesty, protože byť formálně spadal pod United Airlines, měl ho letět nějaký subdodavatel, kterého jsem podezříval, že je z Kanady (nebyl, ale na věci to nic nezměnilo J ) a neměl v něj důvěru. Zvláště potom, co mi v průběhu prvních dvou měsíců po nákupu letenky třikrát přebukoval let, takže jsem nakonec měl letět někdy celkem jindy, než jsem si původně objednal J Má nedůvěra se prohloubila poté, co mi už při samoodbavení systém položil otázku, zda skutečně chci letět s Expressjetem dnes, protože kdybych nechtěl, dali by mi stopadesátidolarový slevový poukaz. (Na vysvětlenou dodám, že tentýž den se v New Yorku hrálo rozhodující semifinále Stanley Cupu mezi domácími a Montrealskými, letadla byla zaplněna do posledního a ceny byly takové, že by na mém sedadle slušně vydělali, kdyby ho prodali nějakému fanouškovi). Protože mi nebylo jasné, k čemu by mi byl slevový poukaz, když s nimi nepoletím, nehledě na zaplacený hotel v New Yorku, vrazil jsem palec do tlačítka „ne, nesouhlasím“ a propracoval se posléze šťastně k palubní vstupence. To, že jsem při odbavení trval na odletu v pět odpoledne, abych se v New Yorku vyhnul cestování potmě, mi nicméně bylo stejně platné jak mrtvému flakvesta; o půl páté nás z rozhlasu United Airlines obšťastnily zprávou, že nemají žádné letadlo, kterým bychom mohli odletět, ale že za hodinu se uvidí. O hodinu později sice letadlo neměli stále, ale tvrdili, že ho mají J a o další půlhodinu později jsme opravdu odletěli – míněno my, co jsme byli příliš tvrdohlaví nebo zoufalí na to, změnit si let na jindy. Trochu mě zarazilo, že to všichni (ze strany dopravce, cestující vypadali podobně nadšeně jako já) brali jako úplně samozřejmé – asi si už nebudu tolik stěžovat na ČSA, ty alespoň řeknou, že se omlouvají.

Vždycky, když se letí na území USA, kromě ESTY doporučuju i čisté zachovalé ponožky, protože se musíte zout na bezpečnostní kontrole a nechat si proskenovat boty. Jakož všechno ostatní kromě notebooku. Tentokrát jsem na sobě neměl dvoje kalhot a medil si, jak to nebude v pohodě, ale asi jsem vypadal podezřele i tak, protože mi sdělili, že musím bokem a můj notebook bude proskenován na přítomnost výbušniny.  No, tak mám proskenovaný ASUS a výbušnina v něm není J

A protože konstelace hvězd byla opravdu špatná, další zrada číhala hned za bezpečnostní kontrolou. Kdybyste někdy chtěli letět tutéž trasu, pak vězte, že imigrační a celní kontrola USA je ještě na montrealském letišti, a to bezprostředně. Takže můj drahý fermentovaný salám, který jsem chtěl sníst při čekání na letadlo, šel ve jménu svobody a demokracie do koše ještě nerozbalený (do USA se nesmí vozit masné výrobky). Je to jediný případ, který jsem kdy zažil, že úředníci jednoho státu sedí na letišti v cizině, každopádně jsem teď zase moudřejší a co se Severní Ameriky týká, prozatím pokaždé tu letím hladový J

Imigrační bylo mimochodem taky docela zajímavé, byl to první americký oficiál v mém životě, který se nechoval jako profesionál. Dvě místa přede mnou v řadě nepustil do země úplně normální cestující, bílá ženskou tak kolem pětatřicítky, pas Bundesrepublik Deutschland. Absolutně mě nenapadlo, co mu na ní mohlo vadit, nebyla ničím nápadná, ale tvářil se náramně blazeovaně, když vrtěl záporně hlavou a ukazoval jí, že nesmí dál. Pak se rychle zbavil nějakého Hispánce, co pokřikoval na své známé v jiné řadě, ale nevyplnil si imigrační kartu, a pak se tvářil blazeovaně na mě. Kam jedu. Proč tam jedu. Proč jsem byl v Kanadě. Čím se živím. Jestli mám peníze. Ke kolika penězům mám přístup. Byl jsem docela namíchlý ze ztráty toho salámu J, tak jsem mu mile leč pevně pravil, že jsem právník na cestě kolem světa s momentálně zhruba čtyřiceti tisíci americkými dolary na účtu, který chce být čtyři dny v New Yorku, a vyloženě jsem viděl, jak ho žere, že nemá odvahu mi taky vstup do země zamítnout J

Let samotný byl po těchto zážitcích velmi příjemný, letěli jsme Embraerem 145, se kterým jsem nikdy předtím neletěl, a je tak maličký, že uvnitř kromě úzké uličky jsou sedadla v kombinaci 1-2, takže jsem seděl naprosto sám a měl vlastní okýnko. Naprostý luxus, viděl jsem při startu celý Montreal, pak byly nějaké mraky, jezerní krajina a než jsme sedali v Newarku, prolétali jsme při soumraku od severu podél celého Manhattanu, včetně mrakodrapů, bylo to opravdu působivé. I Sochu Svobody jsem viděl postávat v zálivu J

Letiště Newark-Liberty je malé a dle mého názoru taky ničím zajímavé, jen jsem si nemohl zvyknout, že tady nejsou žádné prohlídky a kontroly a přímo z letadla můžu projít k pásu pro kufry. Zřejmě přinejmenším na mém terminálu A přistávají jen předem kontrolované nebo vnitrostátní lety. Newark mimochodem nemá s New Yorkem formálně nic společného, leží v sousedním státě New Jersey, ale protože žije z blízkosti New Yorku, vybudovali tu přímou dráhu do centra New Yorku, za deset dolarů a půl hodiny můžete být na Penn Station, rychle a efektivně.

Nu a protože to byl opravdu špatný den, dráha nejezdila, je v kritickém technickém stavu a opravuje se. Dopravní úřad státu New Jersey ji nahradil autobusy, na letišti je okolo toho všude (člověk by řekl až po americku) plno šipek a lidí, co vás navigují skrz jednotlivé kroky, abyste došli na správné nástupiště vlevo před budovu, koupili si správnou jízdenku, nastoupili do správného autobusu. Je zvláštní a pro americký liberalismus dle mého názoru typické, že když to všechno uděláte, koupíte si jízdenku do centra New Yorku (o čtvrtinu dražší než by byl vlak, mimochodem) a nastoupíte do autobusu s nápisem New York, nedoveze vás tam J Dva ramenatí černoši ve stejnokrojích dopravního podniku nás všechny vyhodili i s kufry na nádraží v Newarku, stále v New Jersey, a řekli s nepříliš zřetelným přízvukem, ať se o sebe postaráme, jak umíme. V následném chaosu jsem s dalšími kufry obtíženými lidmi vzal ztečí nástupiště č. 1, takže jsem na Penn Station dojel příměstským vlakem, jako všichni místní z New Jersey, a bylo po cestovní odysei. Průvodčí mi s rezignovaným výrazem zabavil lístek a doteď nevím, jestli platil, nebo jsem si měl na vlak koupit jiný a on jen už neměl sílu se hádat s dalšími tak dvaceti lidmi v různých vagónech J

Zkrátka cestování nemusí být vždycky prča a člověk může snadno skončit unavený a hladový potmě uprostřed cizího města, nebo cizí země, nebo nějaké úplně jiné země, páč do té zamýšlené ho nepustili. Ale to všechno se může člověku snadno stát i s českou cestovkou a kromě toho, kdyby nebylo drsných zážitků, čím bychom se chvástali J

Žádné komentáře:

Okomentovat